Wijzigingen

Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Antwoord DV Casus 6

1 byte toegevoegd, 12 jul 2017 13:58
geen bewerkingssamenvatting
{{DVCase|
|previouspage= DV_Casus_5
|previousname= DVA Casus DV casus 5
|nextpage= DV_Casus_7
|nextname= DVA Casus DV casus 7
}}
[[Image:DVA0006.jpg|700px|thumb|left|DV Casus casus 6. Klik op de afbeelding voor een vergroting (kan 2x).]]
{{clr}}
==Vragens==
[[Image:DVA0008.jpg|thumb|DV Casus6casus 6. Het ECG ecg na amiodarone -infusie.]]Dit is een ECG ecg van een 52 -jarige man met een virale infectie en hoge koorts (40° C), die was gepresenteerd in het ziekenhuis in verband met recidiverende collaps, bewustzijnsverlies en insulten.
Een van deze aanvallen was geregistreerd en de ritmestrook toonde [[ventrikelfibrilleren]] / [[Torsade_de_Pointes|Torsade de pointes]].
In het VF -protocol werd amiodarone intraveneus toegediend. Hierna werd het tweede ECG ecg gemaakt. Het ventrikelfibrilleren trad nog een aantal keer op.
*Wat is de diagnose?
*Wat is de behandeling?
[[Antwoord DV Casus 6|Antwoord]]
Het eerste ECG ecg toont het typische ''coved type'' [[Brugada]] ECG-ecg. Een dergeljiks ECG dergelijk ecg wordt vaak verward met een acuut anteriorinfarct. Deze patient patiënt kreeg amiodarone. Op het tweede ECG ecg is de QT -verlenging duidelijk zichtbaar. Ook is er een duidelijke verandering van de QRS -morfologie passend bij Brugada. De geleiding is echter nog intact. De behandeling bestond uit sedatie en koeling van de patientpatiënt. Amiodarone werd gestaakt, aangezien dit niet een medicijn van eerste keus is bij Brugada. De temperatuur werd verlaagd tot < 37° C . Er trad geen VF meer op. Een week later werd een [[ICD]] geplaastgeplaatst.

Navigatiemenu